We haalden ons 3de MOS-logo

We zijn superfier: we haalden ons 3de MOS-logo binnen! Na een jaar intensief werken aan het thema 'MOBILITEIT' kunnen we het volledige MOS-kader uitstallen. Alle klassen van onze school droegen hun steentje bij om in ons opzet te slagen. 
Het eerste deel van het kader haalden we binnen met acties en activiteiten rond 'AFVAL', het tweede deel met het thema 'WATER' en dit schooljaar met het thema 'MOBILITEIT'.  
Voor het schooljaar 2014-2015 werken we geen specifiek thema uit, maar werken we doelbewust verder aan heel wat initiatieven die ons milieu ten goede komen of die onze kinderen meer milieubewust maken. 
We zijn als school overtuigd van het belang om onze kinderen warm te maken (en te houden) voor de milieuproblematiek.

De 3de kleuterklas kijkt naar het verkeer.

De kleuters van de 3de kleuterklas zitten in een mooie rij met hun blaadje bij zich.
Want ze tellen vandaag hoeveel voertuigen er van elke soort voorbij rijden.
DSC 0033

Ze zagen heel veel auto's, maar gelukkig ook enkele fietsers en mensen die te voet gingen. 

DSC 0035  DSC 0036

 

 

2° kleuter: ons tuintje in aanleg

We leggen ons tuintje aan. Eerst zorgen we ervoor dat het onkruid en de restjes van vorig jaar uit de aarde is. K2 gezelschapsspellen april 042Daarna harken we de aarde mooi. K2 gezelschapsspellen april 046

 We maken een putje in de aarde en stoppen ons plantje erin. Daarna zorgen we ervoor dat de aarde mooi rond het plantje wordt gedaan.K2 gezelschapsspellen april 047

 En als laatste zorgen we ervoor dat onze plantjes goed kunnen groeien door water te geven. K2 gezelschapsspellen april 051

 En nu hopen dat het goed zal groeien!!

Programma fietsenweek

Dagelijks wordt er door de kleuters en de kinderen uit de 1ste, 2de en 3de klas gefietst in de omgeving van de school.
Elke morgen starten we de dag met een sketch van het 6de leerjaar en een dans van het 2de leerjaar

Maandag 12 mei
- Ritje doorheen ons dorp met alle kinderen van de lagere afdeling

Dinsdag 13 mei

- Fietswedstrijd door het 3de leerjaar
- Fietstocht doorheen ons dorp met de kaart door het 4de leerjaar
- De dode hoek, 5de en 6de leerjaar

Woensdag 14 mei

- Behendigheidsoefeningen voor 3de en 4de leerjaar

Donderdag 15 mei

- Behendigheidsoefeningen voor het 5de en 6de leerjaar
- Fietsparcours  voor het 2de en 3de leerjaar
- Fietscontrole door het 6de leerjaar.

Vrijdag 16 mei

- Schoolreisdag
- Met de fiets naar Bellewaerde voor de 5de en 6de klas

2de kleuter haalt afval op.

In kader van afval werd er in de 2° kleuterklas een verhaal verteld met de kamishibai. 

2 kleuter afval ophalen 017

 

Daarna ruimden wij het pleintje op. Proficiat aan alle mensen. Wij vonden niet veel zwerfvuil.

 

2 kleuter afval ophalen 001 2 kleuter afval ophalen 010 

Wereldwaterdag

Op de wereldwaterdag zorgden we dat alle kinderen in de lagere afdeling een beker of een glas vers en fris kraantjeswater te drinken kregen. 
In de klas stonden we er bij stil dat niet alle kinderen op de wereld voldoende vers water hebben. Er zijn ook kinderen die kilometers ver moeten stappen om water te halen bij de bron. Voor ons is dit ondenkbaar. 

Maandopening maart 2014

Tijdens de maandopening kregen we bezoek van agent Mike. Hij weet dat wij op onze school heel wat inspanningen doen om te voet of met de fiets naar school te komen.
Hij wees ons erop dat de fluojas en de fietshelm heel belangrijk zijn als wij ons als fietser in het verkeer begeven. Ook een wit licht vooraan, een rood licht achteraan en reflectoren mogen niet ontbreken.
Hij zei ook dat we niet op de rijweg mogen fietsen, maar wel op de fietssuggestiestroken.  
De signalen die de agent geeft op het kruispunt werden ook geoefend.
Dank je wel, agent. We willen vanaf nu zeker rekening houden met de tips die we kregen! 
Meer foto's vindt u bij de fotogalerij.

DSC 0008DSC 0010

Peuters en kleuters kopen plantjes in de buurtwinkel voor hun tuintje

Hoera! We zijn blij, de lente is daar!

DSC 0030

Tijd om ons tuintje op de speelplaats klaar te maken om te zaaien en te planten.

 zaaien

Met de bolderkar halen wij teeltaarde, slaplantjes, aardappelen, zaadjes om radijzen te zaaien en tomatenplanten
in de buurtwinkel. 

Peuter -en eerste kleuterklas.

L6 Maandopening maart

Tijdens de maandopening van maart nam het zesde leerjaar de auto onder de loep. Eerst gingen we samen op zoek naar de voor- en nadelen van een auto. Daarna werd het begrip SMOG uitgelegd. Vervolgens mochten enkele lln raden hoeveel CO2-uitstoot de kinderen van klas 6 hadden geproduceerd toen ze maandag 10 maart van thuis naar school en terug gingen. Tot slot stelden enkele leerlingen hun folder met energiezuinige tips voor...

Lees meer...

K1 : thema groenten & fruit, hier & daar

In de week van 3 tot 7 maart werkten we met de kleuters van de 1ste kleuterklas rond het thema groenten & fruit, hier & daar. We leerden dat niet alle groenten en fruit van België komen, maar ook van andere, verre landen. Maar hoe komen die groenten en fruit dan bij ons in de winkel terecht?! Een vraag waar de kleuters graag over fantaseerden.

In het begin van de week hebben we zelf zaadjes gezaaid. De kleuters mochten kiezen wat we zouden gaan zaaien. Ze kozen voor ui en radijsjes. Eerst een beetje aarde in een pot en dan de zaadjes wat onder de aarde doen. En wat mag er zeker niet ontbreken zodat de zaadjes zouden kiemen? Water en het zonnetje natuurlijk! En dat geluk hadden we die week wel, want het zonnetje liet zich van zijn beste kant zien!

Elke morgen gingen we piepen of er al iets uit de zaadjes was gekomen, maar zo snel ging dat niet… Tot vrijdagmorgen, we zagen de eerste groentjes uitkomen! De kleuters waren allemaal zo verwonderd!

Verder die week maakten we kennis met verschillende groenten en fruit, wat is hun naam, hoe zien ze eruit,… Natuurlijk stonden we er ook bij stil waar ze vandaan komen en hoe ze hier terecht komen.

We leerden dat vooral fruit vaak uit andere landen komt, dit wordt dan vervoerd tot hier met de boot, het vliegtuig of eventueel een trein. Het fruit legt dus een hele weg af voor het bij ons in de winkel komt te liggen! Maar die lange afstand is natuurlijk wel erg uitputtend en belastend voor de natuur. Daar stonden we ook even bij stil....

Op woensdag, fruitdag, waren alle kleuters dolenthousiast om te tonen welk soort fruit ze bij hadden om op te smullen. En op vrijdag hebben we heerlijke fruitsalade gemaakt, als kers op de taart! Bananen in schijfjes snijden, druifjes in 2 snijden, appels in stukjes doen,… Wat vonden ze dat leuk om daaraan mee te helpen! Natuurlijk eerst de handjes wassen voor we aan het werk gingen. Juf deed de schel/pel van het fruit en de kleuters mochten het in stukjes snijden. Alle stukjes in een grote kom, wat sinaasappelsap erbovenop, en dan even aan de kant zetten om er in de namiddag ons buikje van rond te eten. En dat hebben ze zonder problemen gedaan! Zo leuk om te zien hoe de kindjes genoten van de heerlijke fruitsalade!
DSCN4691


(voor meer foto’s : zie fotogalerij)

Dikketruiendag

14 februari 2014
Vandaag zetten we de verwarming (in de lagere afdeling) een paar graadjes lager. We doen een extra trui aan, zetten onze muts op en draaien ons gezellig in onze sjaal. Welke klas haalt het hoogste gewicht 'muts en sjaal'? Wie gooit zijn muts het verst?
Natuurlijk gaat het om meer dan dat. Gaan we ook de rest van het jaar doordacht met ENERGIE om?

dikketruiendagdikketruiendag1dikketruiendag2

FOTO'S

De 2de kleuterklas poetst de tanden.

Tijdens de week rond 'gezonde hygiëne' poetsten wij onze tanden. Hierbij werd extra aandacht gegeven aan het zo weinig mogelijk verbruiken van water hierbij. Enkele tips:
1. Laat de kraan niet lopen tot je je beker vast hebt.
2. Laat de kraan niet te hard lopen zodat je controle hebt bij het vullen van de beker.
3. Zorg dat je hierbij geen overtollig water morst.
4.Draai de kraan onmiddellijk toe na het vullen van de beker.
5.Poets je tanden en probeer te spoelen met water uit de beker.
6.Probeer ook met het overige water je tandenborstel te spoelen.
7.Als dit niet mogelijk is, laat je de kraan zo kort mogelijk lopen.
Zo sparen wij water en dit is goed voor het milieu.

Tijdens het handen wassen, proberen wij hetzelfde principe toe te passen: kraan zo snel mogelijk dicht draaien.

Ren je MOS!

Tijdens de maandopening van januari zorgde het 3de leerjaar voor een heuse 'Ren-je-MOS-quiz'. Daaruit haalden we 10 MOS-tips die belangrijk zijn voor ons milieu.
Op het einde van de maandopening werd ook nog aandacht besteed aan onze MOS-boom. Die toont ons duidelijk dat de donkere dagen zorgen voor minder fietsers van en naar school. Als de dagen wat lengen, zal dit aantal weer stijgen, daarvan zijn wij allen overtuigd. 

 DSC 0030

Gedichtendag rond mobiliteit

Naar jaarlijkse gewoonte houden wij op gedichtendag weer een gedichtenquiz. Overal in de school hangen gedichten rond. De kinderen lezen en verwerken deze gedichten in kleine groepjes.

Dit jaar is het thema 'mobiliteit'. Dat sluit dan ook goed aan bij ons actueel MOS-thema.

gedichtendag

Woensdag 11 december ... doe-opdracht voor alle kinderen!

De werkgroep verkeer zet alle kinderen van onze school aan het werk! De kleuters, het 1ste, 2de en 3de leerjaar krijgen een kleurplaat mee naar huis. Als die ingekleurd is, mag die op school afgegeven worden. De werkgroep verkeer zorgt ervoor dat die kleurrijke blaadjes in het hele dorp gezien worden: bij de slager, de bakker, de kapster, ...  Voor het 4de, 5de en 6de leerjaar wordt er voor iets meer uitdagends gezorgd. Ben jij ook benieuwd? 
Met deze actie wil de verkeerswerkgroep nog eens de duidelijke boodschap herhalen: We vergeten nooit onze fluojas als we op straat komen, we willen gezien worden! 

Maandopening december

De maandopening van december zorgde weer voor heel wat leuke momentjes: 
Frik die ons de boodschap bracht om de toiletten netjes te houden, De 4de klas maakte ons duidelijk dat we goed moeten opvallen in het verkeer, de jarigen van de maand werden in de bloemetjes gezet en natuurlijk .... snuit in de ruit!

DSC 0002DSC 0009

De peuters halen een kerstboom.

Elk jaar halen wij onze kerstboom naar de winkel in ons dorp, 1 km ver.  Met de auto? ....  Neen, hoor, te voet met de bolderkar. Dit is goed voor de natuur. Wij stappen op het voetpad en zorgen dat we goed zichtbaar zijn. Daarom dragen we allemaal onze fluojas. We kijken verlangend uit naar onze versierde kerstboom in de klas.  
Na Kerstmis planten wij onze boom in de tuin zodat hij verder kan groeien. 

DSC 0020DSC 0033

Met de 1ste klas op zoek naar verkeersborden!

Vandaag ging het 1ste leerjaar op zoek naar verkeersborden in de buurt van onze school. Heel wat kinderen kennen al de betekenis van de verkeersborden, fijn om te horen en te zien! 

DSC 0001DSC 0007DSC 0017

Meester op de fiets

Donderdag 24 oktober werd 'Meester op de fiets' georganiseerd voor 1ste, 2de en 3de leerjaar. 
Dit initiatief heeft niet zozeer te maken met de meester van de klas op de fiets, nee hoor. Het gaat over 'meester zijn in het fietsen'. Een bekwame fietser is de fiets meester. 
Een begeleider van het SVS, stichting Vlaamse Schoolsport, komt naar school met een fietsparcours. De speciaal ontworpen materialen bieden een ruime variatie aan fietsvaardigheidsproeven aan. Die proeven richten zich op reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie.
'Meester op de fiets' richt zich tot beginnende fietsers. Onze 1ste, 2de en 3de klassers voelden zich alvast  'MEESTERS OP DE FIETS'.

L5 Verkeer in grafieken

Tijdens de maand september noteerden wij elke dag hoe we naar school kwamen: te voet, met de fiets of met de auto. We kleurden ook op de maandkalender welk weer het elke dag was: bleef het droog of viel er wat regen?
Dinsdag plaatsten we al onze gegevens in een staafdiagram. We gebruikten blauw voor de kinderen die te voet kwamen, rood voor de fietsers en groen voor de kinderen die met de auto gebracht werden.

Bekijk de grafiek. Dit hebben we geleerd:

1.     In de eerste week van het schooljaar kwamen steeds meer kinderen uit onze klas naar school met de fiets. Er viel die week dan ook weinig regen, enkel op vrijdag.
2.   In de tweede week van het schooljaar werden veel meer kinderen met de auto gebracht. De groene lijn is telkens het langst. Het was dan ook minder weer; er viel drie dagen regen.
3.  De derde week van september was het 'Week van de Mobiliteit'. Je ziet het aantal fietsers en voetgangers steeds stijgen. Op vrijdag was het strapdag en waren weinig kinderen met de auto.
4.     We gingen in de laatste week van september op uitstap naar de windmolens van Nieuwkapelle. We reden er naartoe met de fiets. Kunnen jullie raden welke dag dat was als je kijkt naar het staafdiagram?
5.     Er zijn drie kinderen uit onze klas die elke dag met de fiets naar school kwamen in september.
6.     Acht kinderen uit onze klas gebruikten geen auto om op school te geraken. Ze kwamen steeds te voet of met de fiets. Bravo!
 

grafiek verkeer 1grafiek verkeer 2

De mobi-boom staat in bloei!

Tijdens de maandopening van september werd de mobi-boom voorgesteld. De afbeeldingen of cartoons aan de boom vertellen ons welk aandachtspunt van MOS ( Milieu op School ) in de kijker staat. De derde week van september hingen alle kinderen van de lagere afdeling een blaadje aan de boom. De boom kleurde groen, oranje en rood. Groene blaadjes waren afkomstig van de kinderen die met de fiets, de step of te voet naar school kwamen, oranje van de kinderen die carpoolden en rood ... dat kun je wel raden waarschijnlijk. Op de foto is duidelijk heel wat groen te zien!

We herhalen onze actie vlak voor de kerstvakantie en in de maand mei willen we graag een volledig groene boom tijdens de Week van de Fiets. Benieuwd of dat lukt!
boom mobi 2mobi 3

L5-6 Naar de windmolens en naar de Knokkebrug

Michiel - Luca - Jana - Tine D.

Op donderdagmorgen 26 september gingen we met klas 5 en 6 op uitstap. Eerst fietsten we naar Nieuwkapelle waar we uitleg kregen over hernieuwbare energie. Daarna mochten we in groepjes een kijkje nemen binnenin één van de twee windmolens : spectaculair!

Vervolgens reden we naar de Knokkebrug. We genoten eerst van onze picknick en dan kregen we nog wat uitleg over de snelheid van het water, de begrippen linker- en rechteroever, bakboord en stuurboord,...

Een leuk 'uitje' en tevens een geslaagde repetitie voor de vele fietstochten op zeeklas... 
Wind1     wind3     wind4

L5 Interview aan de schoolpoort

Donderdagmorgen namen wij een interview af aan de schoolpoort. De helft van de klas stelde enkele vragen over verkeersveiligheid aan ouders, de andere helft sprak met kinderen. Dit is wat opviel uit de antwoorden.
interview1interview2interview3

Iedereen vindt het superbelangrijk dat we een fluojas dragen, omdat we dan goed gezien worden in het verkeer.
- Kinderen komen liever met de fiets naar school dan met de auto omdat ze dan met vrienden kunnen babbelen, omdat het sportief is, omdat ze dan alleen naar school mogen komen, omdat ze snel autoziek worden, ... Kortom, met de fiets is het cooler!
- Kinderen vinden dat je per fiets naar school kan komen vanaf het 3de leerjaar en ouders gaan daar meestal mee akkoord. Sommige ouders vinden 9 of 10 jaar vroeg genoeg.
- Het zou fijn zijn als de politie wat vaker langskwam om het verkeer te regelen op het kruispunt.
- Ouders vinden dat kinderen zich soms onveilig gedragen in het verkeer: ze rijden met verschillende fietsers naast elkaar, halen elkaar in of steken over zonder te kijken.
- Op de vraag of ouders zich altijd even goed gedragen in de omgeving van de school antwoordden zowel ouders als kinderen dat sommige automobilisten parkeren op de stoep of dat ze stoppen in het midden van de straat om kinderen uit te auto te laten. 
Wij proberen er alvast op te letten dat we onze fluojas dragen en verstandig fietsen. Misschien proberen ouders niet meer te parkeren op de stoep?

Wij vonden het heel leuk om jullie te mogen interviewen.
Bedankt om mee te werken!

De vijfde klas